Aamiin Ya Rabbal Aalamiin

Salam Jumaat

"Kadangkala Allah hilangkan sekejap matahari, kemudian Dia datangkan pula guruh & kilat. Puas kita mencari di mana matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi..."

Teringat semula satu catatan madah dari seorang sahabat... Madah di atas ini kita sentiasa sematkan di dalam fikiran dan hati kita, supaya kita sentiasa berfikiran positif dalam kehidupan.
Adakalanya sesuatu perkara yang berlaku itu kita rasa terlalu buruk dam terlalu berat bagi kita, tapi sematkan dalam fikiran bahawa setiap apa yang Allah berikan, adalah suatu ujian kepada umat manusia. Terdapat hikmah pada setiap apa yang berlaku...
Kita ambil satu contoh. Mungkin ada terdapat diantara kita atau kenalan kita yang sentiasa bertukar-tukar pekerjaan, tidak sesuai dengan persekitaran sesuatu pekerjaan tersebut, lalu, tak sampai 3 bulan bekerja, berhenti dan kerja di syarikat lain. Perkara ini berlaku berulang-kali. Ada yang muncul dengan pelbagai alasan. Bos pilih kasih, rakan sekerja tidak bekerjasama, keadaan pejabat atau tempat kerja yang amat teruk, dan macam-macam lagi.
Lalu kita berfikir, dan tiba-tiba Allah berikan hidayah kepada kita untuk membuat 'bisnes' sendiri. Dan itulah yang perkara yang paling berjaya kita lakukan. Pengalaman dari tempat kerja sebelum-sebelum ini yang teruk dapat kita ambil dan kaji untuk perbetulkannya. Aplikasikan segala pengetahuan kita yang terdahulu ke dalam syarikat kita, segala perkara yang baik, dan jadikan sempadan bagi perkara-perkara yang tidak baik.
Oleh itu sentiasa lah kita berbaik sangka dan bersabar jika berlaku sesuatu yang buruk kepada kita. Kerana setiap perkara yang buruk itu akan berakhir dan berpaka yang baik akan muncul.

Wassalam...


sumber-Asfandi-

1 share with mummy:

Anonymous said...

Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah, yang dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...