Aamiin Ya Rabbal Aalamiin

Menipu tu dosa


Bismillahirohmanirrahim

Fitrah manusia yang tidak pernah cukup dengan apa yang ada . Bila diberi pasangan yang baik tapi berparas sederhana , mahu cari yang cantik dan segak supaya bangga bila berjalan berdua . Bila dah dapat yang cantik dan segak , eh baru tahu , keturunan dia tidak sekufu dengan kita . Terus dicari yang banyak harta . Bila dah dapat yang kaya, sering diabaikan kerana sibuk , mulalah kita pun sibuk mencari yang banyak waktu . See , sebaik mana pun yang manusia dapat , kita tak pernah puas dengan apa yang ada. Sebab kita biarkan nafsu mengawal kita .

Dari perasaan yang tidak pernah puas nilah terlahirnya idea untuk menipu . Tahu tak , menjadi orang yang ditipu tu menyakitkan tetapi hakikatnya , orang yang menipu tu sebenarnya lagi merana jiwa . Hidup tak tenang sebab takut rahsia terbongkar. Setiap waktu otak perlu berjalan untuk mencipta penipuan baru . Kat sinilah kita nampak setakat mana daya kreativiti individu tersebut . Kalau tahap kreativitinya excellent , akan mengambil masa yang lama untuk kantoi . Ditambah pulak dengan pengalaman dan kebiasaan .

Belajarlah untuk jadi jujur . Awalnya mungkin payah tapi pengakhirannya kita juga yang senang. Dan pihak yang satu lagi , belajarlah untuk berfikiran terbuka . Sometimes , kita menipu sebab pihak sebelah sana jenis yang tak boleh terima silap orang . Normallah manusia . Silap tu wajib . Dan dari kesilapanlah kita belajar makna hidup. Sekarang ni mungkin masa dorang . Suatu hari nanti , mungkin kita pulak yang ada ditempat mereka.

Bagi aku , untuk kurangkan cakap bohong , senang je . Diam . Tak payah cakap banyak . Jadi je pendengar yang baik . Dari mendengar juga kita belajar sesuatu . Kita membuat analisis dan kesimpulan . Bila perlu , keluarkan pendapat . Biasanya pandangan dari orang yang pendiam ni bombastik . Kita pun kadang-kadang tak sangka cara pemikiran dorang lebih matang dari usianya. Sebab tulah wujud peribahasa " Diam ubi berisi " .

Saya pilih diam dari bohong !

Jangan menipu banyak sangat . Nanti lama-lama jadi pencuri . Bukan aku kata ' orang-orang tua yang cakap.

sumber:Eziana

0 share with mummy:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...