Aamiin Ya Rabbal Aalamiin

MARI KEMBALI KEPANGKAL JALAN (BERTAUBAT)


Saudara dan saudariku yang dikasihi Allah
Setiap kita anak cucu Adam tidak akan lari dari berbuat dosa tapi sebaik-baik orang yang berdosa ialah yang meminta ampunan (bertaubat) kepada Allah yang artinya membersihkan hatinya dengan airmata penyesalan atas dosa-dosa yang telah lalu ini adalah langkah awal menuju Allah dan kunci utama untuk memasuki gerbang-Nya.

Firman Allah yang bermaksud :
Maka sesiapa yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan (dosa) itu dan memperbaiki amal usahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Maaidah 5:39)

Saudaraku Ingatlah bahwa kehidupan yang paling bernilai bagi seorang hamba yang berdosa ialah bertaubat,yakni bermula dari melafazkan taubat lalu di jatuhkan dengan butiran air mata penyesalan dan mengakui dosa-dosa yang telah dilakukannya dan tidak berbuat lagi terhadap dosa yang sama itulah yang disebut "Taubatan Nasuha" taubat inilah paling tinggi tingkatannya di hadapan Allah sebab diikuti dengan pengakuan yang ikhlas dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi masih sama-sama kita renungkan beberapa firman Allah di bawah ini.

Sebagaimana dijelaskan Allah dalam firmanNya :
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan " Taubat Nasuha"(semurni-murninya) mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, (QS.At-Tahriim 66:8)

Saudara dan saudariku dari merenung keterangan diatas maka bilakah lagi kita mahu bertaubat,mari kita sama-sama bersegera menuju keampunan Allah dengan bertaubat yakni kembali kepangkal jalan mudah-mudahan Allah mengampuni kita semua aamiin

firman Allah yang bermaksud :
"Bersegaralah kepada ampunan dari tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa (Ali Imran:133)

Dan ingatlah sabda Rasulullah yang bermaksud :Barangsiapa BERTAUBAT dan BERZIKIR kepada Allah sehingga mengalir air matanya hingga jatuh ke bumi,maka Allah tidak akan mengazabnya pada hari kiamat. ( H.R Al-Hakim )

"Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami,
dan limpahkanlah keampunan kepada kami;(QS.At-Tahriim 66:8)

SELAMAT MERENUNGKAN DAN MARI KITA SEMUA MENUJU KEJAYAAN WASSALAM

0 share with mummy:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...